Тема 1. Алкохоли. Здравно-екологични проблеми
Цели
- Да се усвоят знания за областите на приложение на етанол въз основа на свойствата му.
- Да се разширят и обогатят знанията за причините и последствията от влиянието на етанола върху човешкия организъм.
- Да се формира позиция на непримиримост към неконтролируемата употреба на алкохол и злоупотребата с него.
- Да се развива познавателният интерес чрез установяване на връзки на изучавания материал с практиката и чрез използване на съвременни информационни технологии.
- Да се развиват самостоятелност и творческо мислене чрез създаване на проблемни ситуации, които предизвикват у учениците критическо мислене и творчески подходи за решаването им.
- Да се стимулира проявата на положителни емоции чрез използване на интересни примери от историята на химията и практиката и на интерактивни методи и форми на организация.
[su_spacer size=“30″]Указания
Проучете информация и отговорете на следните въпроси:
- Защо след употреба на алкохол човек изпитва необходимост да пие вода? Обяснете, като използвате свойствата на етанола.
- На какво се дължи дезинфекционното действие на алкохола?
- Защо алкохолът се причислява към наркотично действащите вещества? В кои случаи и защо той се превръща в опасност за човешкото здраве?
- Какви са поведенческите ефекти от влиянието на алкохола върху човешкия организъм?
- Изяснете физиологичното действие на метанол, етанол и глицерол.
- Посочете приложението на алкохоли.
Очаквани резултати
Учениците:
– познават физиологичното въздействие и практическото приложение на метиловия, етиловия алкохол и глицерола;
– обясняват най-важните приложения на етанол, като ги свързват със свойствата му;
– оценяват въздействието на алкохола върху човешкия организъм;
– вземат самостоятелни решения по възникнали проблеми;
– поемат отговорност за своите действия и постъпки;
– придобиват знания въз основа на наблюдение, анализ и обобщение;
– формулират изводи и установяват причинно-следствени отношения;
– знаят означенията за опасни вещества;
– оказват първа помощ.
Дидактически материали
При обсъждането на приложението на етанол като гориво може да се предложи текст:
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]Етанолът и метанолът горят с отделяне на голямо количество топлина, поради което в някои страни се използват в качеството на гориво. Като пример можем да посочим Бразилия, в която всички автомобилни горива представляват смес от бензин и 22% безводен етилов алкохол (газолин тип Ц), това е единственият вид гориво, който може да се зареди. Това гориво е с по-малко вредни газове при изгаряне от нормалния бензин. Критиките към него са от социален характер. За приготвянето му в зависимост от страната се използват царевица, захарно цвекло, картофи и житни култури, като особено царевицата е жизнено необходима в много краища на света (виж тематичен филм). Другата критика е, че се изсичат милиони хектари гори за засаждането на тези култури.
Етанолът може да бъде използван като гориво за автомобили. Като E100 (чист етанол) широко се използва за гориво в Бразилия и Аржентина, за целта е нужен специален двигател. Може да се използва и като добавка в обикновен двигател. В САЩ често срещани са Е10 и Е85, които съдържат съответно 10 и 85% етанол.[/su_note]