Статия разглежда особеностите на иновациите в образованието, което въвеждане изисква нови подходи в обучението, базирани на съвременни образователни технологии. Методите на обучение са начини за предоставяне на знания, умения и навици от учителя на ученика. Без този процес са невъзможни: реализацията на цели, задачи, познаване и асимилация на материала. В учебните часове по български език подходящи иновативни методи за обучение за ИКТ, проектно-базирано обучение, метода „Обърната класна стая“, интерактивни работни листове, мисловни карти, образователен софтуер и сайтове. В статия е представена технология за преодоляване на навици, водещи до най- често срещани правописни грешки при учениците от пети клас чрез водене на личен дневник на грешките. По този начин все ученик ще има възможност да изрази личната си позиция по различни житейски проблеми и подбират подходящи аргументи за това.
Усвояването на писмената реч е съществена част от образованието на учениците от 5 клас и играе важна роля в техния живот, оформя типа мислене, който ни е така необходим за постигане на знания, умения и отношения(ценностни ориентири и нагласи), формиращи компетенциите на учениците за прогимназиална образователна степен. Писмената реч стимулира психическо им развитие и влияе върху формирането на личността на ученика. В същото време най-големи са правописните пропуски, най-трудно се формират правописни навици, най-трудно се коригират такива.
Това довежда до необходимостта от създаване на технология за преодоляване на навиците за допускане на правописни грешки и за преодоляване на затрудненията в писмената реч.
Правописната грамотност е най-важната част от общата езикова култура. Овладяването на писмената реч в речевото развитие на човека започва още от ранна училищна възраст с формирането на елементарни умения и навици за четене и писане и продължава през целия училищен период, за да се стигне постепенно до постигане на функционална грамотност.
- Иновации в образованието
Въвеждането на иновативни технологии в образованието изисква нови подходи в обучението, базирани на съвременни образователни технологии. Образователната технология е целенасоченото приложение на системата от средства в образованието, което обуславя получаването на определени характеристики на някое образователно явление (определени качества на завършилите, съдържанието на образованието, повишаването на квалификацията на педагозите и др.). Съвременните образователни технологии преди всичко трябва да работят за творческото образование, като допринасят за творческото развитие на личността на всеки ученик.
Иновацията е „целенасочена, планирана и контролирана промяна, чрез която могат да се решават практически, организационни и съдържателни образователни проблеми в една определена образователна област, а педагогическия иновационен процес може да се разглежда в три основни аспекта: социален, психолого-педагогически и организационно-управленски.” (Бузов 2012:17).
Емил Бузов дефинира следните типове педагогическата иновация:
- „по отношение на елементите на учебното съдържание – актуализация в съдържанието на учебните програми, образователните цели и задачи, използвани на интерактивни методи на преподаване, фокусиране върху технологичното обучение, прилагане на технология за оценяване на резултати, оптимизиране на урока като форма на педагогическо взаимодействие, създаване организация и управление на подходяща приемна и подкрепяща училищна и учебна среда;
- по отношение на субектно-личностното фокусиране: улесняване на взаимодействието и стимулиране на социалното развитие, изграждане на общи разбирания, взаимопомощ и чувство за общност, с оглед постигне целите на ученето и развитието;
- по отношение устойчивостта и мултиплициране ефекта: различни формати за споделяне на добри практики, чрез използване на методически обединения, мини- конференции, публикации и др.“ (Бузов 2012:17-18).
- Иновативни методи на обучение
Методите на обучение са начини за предоставяне на знания, умения и навици от учителя на ученика. Без този процес са невъзможни: реализацията на цели, задачи, познаване и асимилация на материала.
Видове методи на преподаване:
Практически– отнасят се до активни методи, чиято основна цел е да укрепят практическите умения на учениците Активните или практическите методи на преподаване се провеждат по демократичен начин и са насочени към активизиране на мисленето, пробуждане на активност в учениците, което осигурява:
- задължително и устойчиво участие в учебния процес;
- стимулиране на образователната активност;
- взаимодействието между учениците и учителя;
- самостоятелно вземане на решения;
- солидно овладяване на материала в резултат на съвместно отразяване на резултатите от дейностите.
Визуалните методи– извършват се чрез интерактивни средства. Подаването на материала става по-успешно и увеличава максимално използването на човешката визуална сензорна система. Чрез тях:
- Се създават удобни условия за учениците;
- Придобиват се и се развиват уменията за работа в екип‘;
- Се формират професионална компетентност и мнение;
- Се преодоляват конфликти и разногласия по време на учебния процес.
Устните методи на преподаване са традиционни методи, които са били считани за единствените възможни преди няколко века. С помощта на думата, по време на урока можете да прехвърлите голям слой информация. Чува се слуховият канал на възприятието.
Използването в учебните часове по български език и литература на едни или други методи зависи преди всичко от : целта на урока, предпочитанията на учителя и нивото на учениците. Подходящи методи на обучение са:
- ИКТ
- Интерактивни методи- към тях спадат:
- Дискусия
- Мозъчна атака позната още като брейнсторминг е групова техника за генериране на нови идеи и повишаване на творческото мислене.
- Казус
- Визуализация
- Обсъждане
- Упражнение
- Проектно- базирано обучение
- „Обърната класна стая“
- Интерактивни работни листове – Liveworksheets
- Мисловни карти
- Образователен софтуер и сайтове
- https://learningapps.org/
- https://wordwall.net/bg
· https://www.storyboardthat.com/bg
- Водене на личен дневник за преодоляване на навици, водещи до най- често срещани правописни грешки
За преобладаващата част от българските ученици учебната 2020/2021 година премина в условията на обучение от разстояние в електронна среда. Прекъсването на присъствения учебен процес и високата степен на несигурност относно развитието и продължителността на пандемията създава непосредствени рискове пред функционирането на образователната система и ползотворното учене в краткосрочен и средносрочен план. Преминаването в електронна среда измести създаването на писмени текстове, което доведе до драстични спадане на писмената култура на учениците. Голям процент от учениците все по-често показват сериозни пропуски в знанията си, което съвсем естествено се превръща в дефицит. А това проличава изключително явно от проведените входни нива в V клас. В начален етап се акцентира върху формата на НВО, който се наизустява технически, а пропуските в правописа се неглижират. Но работата върху правописа продължава усилено през целия прогимназиален етап. учителят знае колко старателна и важна е тази работа и ако не обърне внимание, много скоро дори и способните ученици ще започнат да допускат грешки. В същото време традиционни упражнения не са достатъчни , за да се преодолеят тези пропуски. Необходимо е системно и систематично да се извършват дейности за идентифициране и отстраняване на пропуските в знанията. Учителят трябва да използва общоприети форми и да изобретява, да прилага свои собствени средства за контрол, като осигурява активна работа на всеки ученик. Това ме провокира в процеса на работа с учениците да включа дейност свързана с водене на личен дневник, чрез които учениците да усвоят умения за писане и недопускане на правописни грешки.
Идеята за творческото писане като начин за преодоляване на езикови пропуски, не е нова, но особено днес става наложителна. Творческото писане е неизменен акт от писмената дейност на ученика, то освобождава фантазията , изисква рефлексия и критична оценка. Воденето на дневник, книга или ръкописно списание увеличават в пъти наблюдателността, стимулират мозъчната дейност, на подсъзнателно ниво, пишещият обработва бързо визуалната информация и запаметява букви, думи, по-големи изрази, които в последствие механично използва. Така правилното писането се превръща в навик.
През учебната 2021/2022 година учениците от 5 клас на ОУ“ Св. Св. Кирил и Методий“ гр. Самоков водят личен дневник, чрез който изразяват личната си позиция по различни житейски проблеми и подбират подходящи аргументи за това. По този начин се цели да композират текст описание, чрез който да подобрят своята наблюдателност и разкрият основните характеристики на изобразявания предмет. Описанието може да бъде портретно, пейзажно, а обектът на описание-човек или негово емоционално състояние. Текст повествование, чрез който да представят събитие, което се случва в определен период от време, действията да бъдат логически свързани помежду си, а гледаната точка различна-разказът може да се води от първо или от трето лице. Да използват подходящи за ситуацията на общуване езикови средства. и текст разсъждение, в който да се научат да формулират теза-мисъл, която трябва да се докаже, обосновка на тезата и обобщение. Да умеят да оформят и да редактират писмения си текст съобразно изискванията за писмено общуване: правопис, пунктуация, графично оформяне. Към личните дневници учениците добавят различни графични изображения, които илюстрират основни моменти от текста. Чрез рисунките имат възможност да развият своите художествения умения , да покажат своите емоции, своя начин за разбиране на света и креативно мислене. Личният дневник им помогна да преодолеят стреса, да освободят мислите и чувствата, да дефинират: тъга, отхвърляне, гняв, страх, болка, обич, вдъхновение, признателност, уважение. Чрез личните дневници учениците формират различно отношение към писменото слово. То става близко, забавно, различно. харесва им да споделят, да бъдат критични, да редактират и осъзнават вредни навици , усвоени при писане.
Темите, върху които учениците пишат са:
- Обърнете към дневника като към ваш нов приятел и му споделете начина, по който се чувствате в началото на 5-ти клас.
- Опишете вашият любим сезон.
- Как се чувствахте през зимата, когато учихме у дома?
- Трябва ли хората да спрат да ползват фейсбук? Да/Не и защо?
- Кой е моят домашен любимец? Има ли хора, които не обичат животните?
- Моите мечти.
- Писмо до дядо Коледа?
- Какво за мен е книгата? Защо обичам да чета?
- Какви са вашите цели?
- Ако имах шапка невидимка….
- Какво е отношението ви към училището?
- Ако бях директор ……?
- Как пети клас ме промени!
Задачи решени в хода на работата
- Формиране на правописна бдителност-придобиване на правописно умение, което допринася за формирането на грамотно писане.
- Правописната бдителност –това е способността да се забелязват правописни грешки и да се редактират.
Методи и видове работа:
- Коментирано писмо
При коментиране на собствен текст се постига високо ниво на самоконтрол, тъй като ученикът не само поправя, но и обяснява правописа. коментирането е вид работа, която включва обяснителни разсъждения в процеса на писане на думи и изречения.
- Говорещо писмо
Писане с произношение. използва се при диктовки, където учителят със своето произношение обединява постепенно целия клас и учениците са предварително предупредени за евентуално думи с особен правопис. Когато на мястото на учителя застане ученик, който да чете собствения си текст и изведнъж произнесе дума с грешка, тогава целият клас реагира и поправя допусната грешка.
- Редактиране на чужд текст
Учениците си разменят тетрадките и позволяват на съучениците си да прочетат техните съчинения, с цел да коригират допуснати правописни грешки.
- Групова редакция на текст
На учениците се задава да напишат съчинение на конкретна тема: Писмо до Дядо Коледа.
След написването на писмото, учителят избира двама ученици-единият е силен, другият е слаб. Първо се проверява работата на силния ученик. Той преписва своето писмо на дъската, при което учениците сравняват своите работи с неговата. Обсъждат се: правописа, лексиката, пунктуацията и темата на писмото. След което слабият ученик преписва писмото си, а класът коригира грешките му на дъската. по този начин работата по всеки правопис се извършва многократно.
Използване на бележки при работа по грешки
- Обработката на грешки при работата включва:
- Предотвратяване на възможни грешки при изучаване на различни теми на базата на прогнозиране на познаването на типичните грешки и трудности;
- Откриване и коригиране на грешки от самите ученици в различни текстове и отделни думи, на базата на самопроверка и редактиране;
- Корекция, отчитане, класификация на грешките от учителя, с цел обща диагностика и прогнозна работа в класната стая, както и за организиране на специфична колективна и индивидуална работа;
- Организиране и провеждане на специални уроци по работа върху грешки, фрагменти от работа по грешки.
Графичен избор
Графично подчертаване на правописните грешки е възможно при изпълнение на цялата писмена работа. то има голямо значение, за да се развие правописната бдителност, тъй като децата непрекъснато тренират в намирането и обясняването на правописа. Но развитието на това умение е трудно. Много ученици срещат трудности при намирането на правописни грешки, понякога подчертават безразборно и се объркват.
По-лесен вариант е да поправят думата след като учителят графично я е подчертал.
Орфографско произношение
Характеризира се с факта, че всяка дума се произнася така, както е написана, и следователно паметта на движенията остава в „паметта“ на говорния апарат. Използва се при изучаване на чужди езици. Това упражнение насърчава запомнянето, особено ако се чете сричка по сричка. Така се формира първичен самоконтрол, който се изразява в навика да диктуваш на срички и винаги да се проверяваш при писане.
Добрите думи, демонстрацията на най-добрите работи в класа, сравняването на последната работа с предходната-всичко това е неоспоримо и ценно средство за повишаване на интереса на учениците към технология за преодоляване на навиците за допускане на правописни грешки.
Поощрението внушава на ученика увереност във възможностите му за успешно изпълнение на поставените му задачи по отношение на правописните норми. Наличието на мотивация у учениците от пети клас, разнообразните техники и занимателните елементи са гаранция за осигуряване вътрешна им дисциплина и съсредоточаването им върху писмената реч.
- Бузов Е. (2012). Педагогически иновативни модели и учещата се общност, ИНОВАЦИИ И ИНТЕРАКТИВНИ ТЕХНОЛОГИИ В ОБРАЗОВАНИЕТО София.
Иванов И. Интерактивни методи на обучение https://angelsto.files.wordpress.com/2015/07/1.pdf
Тоцева Я. (2012). Образователните иновации и съвременното българско образование, иновации и интерактивни технологии в образованието, ИНОВАЦИИ И ИНТЕРАКТИВНИ ТЕХНОЛОГИИ В ОБРАЗОВАНИЕТО София.
Ризова Г. Иновационни педагогически технологии в обучението по математика https://diuu.bg/emag/12960/
https://bg.fartice.com/методи-на-преподаване-най/)
- Мариела Василева Павлова, ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, гр. Самоков
mariela22@abv.bg